examenklacht.nl

Landelijk Aktie Komitee Scholieren

Naar verwachting zullen er zo’n 150.000 klachten over de eindexamens worden ingediend

VEILIGHEID EN EENVOUDIG KLAGEN VOOROP

Een examinator die met haar hakken een vervelend geluid maakt, een wesp die je steekt tijdens het examen, een fladderende duif in de examenruimte of staat er een fout in het examen? Als scholier weet je wat je te doen staat, je meldt je bij de examenklachtenlijn van het LAKS: examenklacht.nl. Als de Staat zijn we trots dat we dit jaar weer het concept en design mochten realiseren, maar ditmaal ook een ICT-organisatie zoeken die zich sterk maakt voor een gebruiksvriendelijk en veilig back-end en database. 

De gunning van de opdracht door het LAKS was een klassiek David vs. Goliath verhaal. Als de Staat mochten we ons opmaken voor een ronde pitchen tegen het in 44 landen gevestigde Capgemeni. De underdog tegen de IT gigant. Wetende dat examenklacht.nl in de jaargang 2017 is gehackt, betekent dat je weet dat je voor een uitdaging komt te staan om, IT hofleverancier van de (semi-)overheid, Capgemini aan de kant te zetten.

Belangrijke waarden voor de opdracht zijn: veiligheid, optimaal werkende database, material design en een simpele user interface. Ten aanzien van de laatste twee wensen kan de Staat van Creatie vanuit eigen expertise meer dan voldoen en alvast de eerste steen richting Goliath werpen. Om aan de eerste twee eisen te voldoen heeft Netsupport een innovatief technische procesflow geschreven, waar we wegens veiligheid geen details over kunnen prijsgeven. Al met al een doordacht website design en een top-notch beveiligingsstructuur waarmee Goliath de strijd verloor. 

Concept
 
Tarek
Jetze
 
Material design
 
Tarek
 
Webdesign
 
Tarek
Marije
 
Techniek
 
Wytze
Joram
 
Veiligheid
 
Peter
 
Projectmanagement
 
Jetze
Peter
 
Concept
 
Tarek
Jetze
 
Material design
 
Tarek
 
Webdesign
 
Tarek
Marije
 
Techniek
 
Wytze
Joram
 
Veiligheid
 
Peter
 
Projectmanagement
 
Jetze
Peter
 

MATERIAL DESIGN

een designfilosofie voor de toekomst

Material design is een designfilosofie voor de toekomst. Matias Duarte (Google) gebruikt materialen die we nu al kennen (vierkant wit vlak, cirkel als knop) om een design te ontwikkelen dat logisch is, natuurlijk oogt maar ook futuristisch aanvoelt. Zijn filosofie hebben wij toegepast op het ontwerp, in navolging van de wens van LAKS-bestuurslid Jente Koopmans.

Om aansluiting te vinden bij de doelgroep eindexamenkandidaten, hebben we de material designfilosofie aangevuld met een thema van spookjes. Tarek over zijn schepping: “In vormgeving zoeken we vaak naar symboliek of een manier om een element van het concept uit te vergroten en vorm te geven, abstract of concreet. Een examenvraag is behoorlijk abstract en moeilijk in een vorm te vatten. In examenklacht.nl symboliseren de spookjes en andere figuren de examenvragen en opdrachten. Allen verschillend. Soms een beetje vreemd, soms grappig en soms ingewikkeld. Door deze kwinkslag maken we het onderwerp wat luchtiger en geven we het geheel een aantrekkelijke vorm.”

Buiten de sfeer die is gecreëerd is de user interface ontzettend belangrijk. Met één klik op de knop is de scholier op het klachtenformulier (meerdere ingangen), examenrooster, antwoordenformulier en kan hij/zij zijn/haar cijfer berekenen. Hetgeen we immers willen is dat als een scholier een klacht wil indienen dat hij/zij deze dan ook gemakkelijk kan indienen, zodat hij uiteindelijk bij dhr. Slob op het bordje beland.

Wil je een keer kennismaken om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?Neem contact op

Verplaatsen in de vmbo'er, havist en vwo'er

Focus op taalgebruik

Een extra complicerende factor in dit project is de doelgroep. Het LAKS is er voor alle scholieren van het vmbo tot het vwo uit alle regio’s van ons koninkrijk. Als ‘volwassen’ professional vergt dat dus een verplaatsing in de wijze waarop je deze doelgroep aanspreekt. Duidelijke communicatie, waarin begrijpend lezen de boventoon voert. Zo is er met name in het klachtenformulier naast een duidelijke omschrijving per invoerveld af en toe een informatie ballonnetje bijgevoegd waarin meer duidelijkheid wordt geschept over het betreffende onderwerp. Alles om de barriere van het doorgeven van de klacht zo laag mogelijk te houden.

BIJZONDERHEDEN

Voorkomen is beter dan genezen

Een hack 100% voorkomen kun je niet. Vooraanstaande banken, bedrijven, stichtingen en zelfs regeringen met miljoenen budgetten zijn in vele gevallen niet in staat geweest om dit te voorkomen. Wel kun je het hackers zo lastig mogelijk maken door alle persoonsgegevens zo goed mogelijk te beschermen. Een doordacht veiligheidsontwerp ligt aan de wortels van de website en de database ten grondslag. Vanwege veiligheidsredenen kunnen we helaas niet bekend maken, welke dat zijn.

Database als juweel

De database wordt het juweeltje van de projectleider (Louis) van examenklacht.nl. Middels duidelijke filters kan Louis tot op microniveau klachten filteren die relevant zijn. Denk hierbij aan ‘geluidsoverlast, problemen met verstrekte hulpmiddelen door de school, problemen met computers, etc. Indien zo’n klacht wordt gemeld dan is het de taak van het LAKS om actie te ondernemen richting de betreffende school of verantwoordelijke. De database is dermate ingericht dat Louis snel in actie kan komen om het belang van een eerlijk examen te waarborgen.

0

CREATIEVE FEEDBACK RONDES
0

MAANDEN VOOR DE REALISATIE
0

VERWACHTE KLACHTEN
Ervaar hier hoe we het internet mooier en gebruiksvriendelijker hebben gemaaktBEKIJK WEBSITE

Meer creaties van de staat